%3C%21-- Global site tag (gtag.js) - Google Analytics --%3E

Hur lägger man till användare?

Alla medlemmar bör ha ett eget konto som de loggar in med. Det gör att bokningen, anslagstavlorna och medlemsregistret fungerar smidigt.

OBS! Du bör aldrig återanvända ett användarkonto som en annan person haft. Om du gör det kommer den nya personen kunna få tillgång till personlig data som den tidigare användaren skapat. Det kan skapa problem på många sätt och leda till problem med GDPR. Skapa alltid ett nytt konto till en ny medlem!

Det finns tre sätt som medlemmarna och hyresgäster kan få sina konton:

Variant ett, styrelsen importerar uppgifterna:

Vi har en särskild sida om du gör gör att importerar medlemmar och andra uppgifter. När du importerar uppgifterna så skickas inte aktiveringsmail ut automatiskt utan du behöver skicka det manuellt från sidan Admin->Medlemmar.

Variant två, styrelsen lägger in uppgifterna manuellt: 

  1. Gå till Admin > Medlemmar.
  2. Klicka på Lägg till en ny medlem.
  3. Fyll i medlemmens uppgifter.
  4. Klicka på spara.

Om ni har publicerat er BRF så genereras nu ett lösenord av systemet som skickas till medlemmen i ett e-mail tillsammans med information om deras nya konto och en aktiveringslänk som de klickar på för att aktivera kontot.

Om ni inte har publicerat er BRF så skickas inte meddelandet med lösenordet ut automatiskt utan du behöver gå till sidan Admin->Medlemmar och där kan du välja att skicka aktiveringsmeddelanden till enstaka användare eller till samtliga användare som inte aktiverats ännu.

  Tänk på:

  • Att det är viktigt att alla boenden läggs till, samt att de kopplas till rätt lägenhet.
  • Att kryssa i rutan saknar Epostadress om medlemmen inte har en Epostadress. Medlemmen hamnar i föreningens medlemsregistret på hemsidan, men kommer inte kunna få meddelanden via Epost.
  • Skapa nya användarkonton för varje ny användare. Det fungerar inte bra om ni återanvänder gamla användarkonton och byter namn och epostadress på dem.

Variant tre, medlemmarna lägger själva in uppgifterna:

  1. Styrelsen kommunicerar ut ett brf-lösenord och en länk till föreningens sida.
  2. Användarna går till Medlem > Registrera dig.
  3. Fyller i namn, efternamn, e-post, valfritt lösenord samt brf-lösenordet.
  4. Klickar på skapa användare.
  5. Användaren får ett mejl med en aktiveringslänk.
  6. Användaren är nu registrerad. 

OBS! Hyresgäster kan inte registrera sig själva utan de måste registreras av styrelsen eller en av utsedd webbmaster i Bostadsrättsföreningen.

Behöver du mer hjälp? Kontakta oss Kontakta oss